HIT GOOGLE WITH
YOUR BEST SHOT.

// euhm … Watte?

You’re the voice, try and understand it.
Make a noise and make it clear …

(… of ons Alexa of Google home verstaat er de ballen van.)

 

Door huis rondvliegende stemmen en flarden van conversaties, terwijl er buiten jou en je partner niemand is; het wordt steeds meer normaal. Waar je vroeger dacht dat je lief schizofreen was of geheime telefoongesprekken voerde met wat wel een maîtresse moest zijn; weten we nu allemaal wel beter en gaan we er zonder meer vanuit dat hij waarschijnlijk een voice search doet op Youtube, iemand een spraakbericht stuurt,
of gewoon aan Siri vraagt of ze zijn wekker wil zetten.

Maar waarom voelen we
die drang om te voice searchen?

 

Wel, handsfree productiviteit is nu eenmaal the shit. Niet meer sukkelen met vettige vingers en een kookbooek, maar Siri instructies op je laten afvuren terwijl je elleboog-diep in het achterste van je kerstkalkoen zit, heerlijk toch.
En bijgod ferm gemakkelijk.

In bepaalde situaties is het ook veiliger om op deze manier te werken. Zo vraag je tijdens het rijden zonder probleem of je Google assistent het thuisfront even kan laten weten dat je onderweg bent, laat je haar nog even checken hoe het met de files gesteld is, of kan je je gedachten en boodschappenlijstjes op lijsten door je virtuele assistent in te schakelen.

Sounds fancy, right?

En hoe zit dat dan
met je videocontent?

Wordt die evensnel en goed gevonden via voice search?Wel, als je alles volgens het boekje doet, zou je videocontent zelfs beter gevonden moeten worden dan door een klassieke zoekopdracht.

Hoe mensen schrijven en spreken ligt namelijk mijlenver uit elkaar. Zo valt het bijvoorbeeld op dat de gemiddelde voice search maar liefst 76% langer is dan zijn getypte tegenhanger. Iets waarbij je bij het maken van je content dus best op anticipeert. Het voordeel is wel dat video natuurlijke dialoog gebruikt, wat veel meer compatibel is met de vraagstelling van je publiek tijdens een voice search. Een significant voordeel voor video SEO dus.

Video & SEO.

Een SEO strategie was voor video marketeers tot nu toe vaak een enorm pijnpunt omdat search engines geen visuele info kunnen indexeren, en om gevonden te worden dus sterk vertrouwden op de tekstuele info in je video. Maar met de komst van voice search en de spreektaal die daarin gehanteerd wordt, verstevigt video content zijn positie aanzienlijk. In feite dienen je video’s nu bijna als template om je text-based content te creëeren.

Video en voice search blijken dus een match made in heaven te zijn. Want in video worden vragen gesteld en beantwoord, waardoor het de beide kanten van de conversatie covert. Een grotere SEO-coverage dus, en een voordeel voor de voice searcher, wiens doel het is een snel en duidelijk antwoord op zijn vraag te krijgen.

Tips voor voice search
en video.

Q&A
Maak Q&A video’s. Deze worden snel en makkelijk opgepikt.

Kort & hapklaar
Splits lange video’s op in kleine, korte en hapklare stukken,
waarbij elk deel focust op 1 vraag/idee.

METADATA
Denk aan je metadata (beschrijving, titel, bestandsnaam, …).

EMBEDDEN
Embed zoekvragen in het video-script.

SUBS
Brand je subtitles in je video (closed captions) om je video searchable te maken.

SEXY BINNENKOMER
Voorzie je video van een sexy ogende tumbnail.

BUZZ
Gebruik spreektaal in je video en hou hierbij rekening met de buzzwords die je doelgroep gebruikt.

I want more!

Menu